SL-kort på båttrafiken Sjöstaden/Nybrokajen

Sjöstadsmoderaternas krav på pendelbåtstrafik mellan Sjöstaden och Nybrokajen kan nu äntligen bli verklighet. Landstingets trafiknämnd har givit SL i uppdrag att inleda samtal med Ressel rederi som driver Sjöstadstrafiken idag. Syftet är att möjliggöra för åretruntpendling med SL-kortet på Emelie till stan. Rickard Wessman, ordförande i Hammarby Sjöstads moderatförening, säger i en kommentar:

–  Moderaterna i Sjöstaden har försökt driva den här frågan på ett seriöst sätt för att skapa fler pendlingsalternativ till Sjöstadsborna. Det är roligt att det arbetet nu givit resultat och att SL och Ressel inleder samtal i syfte att skapa pendlingstrafik sjövägen mellan Hammarby Sjöstad och Nybrokajen.  Det här blir inte minst viktigt när arbetet med att bygga om Slussen inleds med alla de trafikstörningar som då kan förväntas inträffa. Med bättre båttrafik till stan kan många pendlare i Sjöstaden ta sig förbi Slussen sjövägen istället.

– Skulle samtalen leda till ett samarbete innebär det också att SL-korten kommer att börja gälla på båten in till Nybrokajen, vilket skapar förutsättningar för en förbättrad turtäthet och trafik hela året. Båttrafik kan aldrig ersätta buss eller Tvärbanan fullt ut, men för en stadsdel som Sjöstaden kommer det att bli ett väldigt naturligt och troligtvis populärt komplement.